Τίτλος Εργασίας
Ελληνική Επανάσταση 1821- Σημαντικές
στρατιωτικές επιχειρήσεις
Γνωστικό αντικείμενο ή γνωστικά αντικείμενα
Νεότερη Ιστορία
Τάξη ή τάξεις στις οποίες απευθύνεται
Γ’ Γυμνασίου
Χρονική διάρκεια 3 διδακτικές ώρες
Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές:
·
να μελετήσουν σημαντικές στρατιωτικές
επιχειρήσεις της Επανάστασης του 1821.
·
να εμπλουτίσουν τις ιστορικές και γεωγραφικές
τους γνώσεις.
·
να μελετήσουν λογοτεχνικά- βιογραφικά είδη μέσω
της αναζήτησης δημοτικών τραγουδιών και απομνημονευμάτων που αναφέρονται στα
συγκεκριμένα γεγονότα ή τις ιστορικές προσωπικότητες που πρωταγωνίστησαν σε
αυτά.
·
να μελετήσουν χάρτες, εικόνες, σχεδιαγράμματα,
φωτογραφίες, πίνακες, πορτραίτα.
·
να αναπτύξουν
δεξιότητες κριτικής αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο και διαχείρισής
τους, ώστε να είναι σε θέση να εντοπίζουν, να επιλέγουν κριτικά και να
αξιοποιούν τα στοιχεία που εντοπίζουν, να ασκηθούν στη χρήση υπερκειμενικών
στοιχείων (υπερσυνδέσμων) για τη συλλογή πληροφοριών.
·
κάθε ομάδα να παρουσιάσει σε Πρόγραμμα
Παρουσίασης στρατιωτικές επιχειρήσεις του 1821, χρησιμοποιώντας χάρτες,
φωτογραφίες, πίνακες, απομνημονεύματα, δημοτικά τραγούδια, βιογραφίες
πρωταγωνιστών.
·
να ασκηθούν στη συνεργατική συζήτηση/διερεύνηση και παραγωγή λόγου,
αξιοποιώντας το Πρόγραμμα Παρουσίασης.
·
να εξοικειωθούν με την προφορική ανακοίνωση στην
ολομέλεια με την ταυτόχρονη υποστηρικτική χρήση ενός κειμένου στο Πρόγραμμα Παρουσίασης.
Διαθεματικές Προεκτάσεις: γεωγραφία Ελλάδας,
λογοτεχνία (βιογραφίες, απομνημονεύματα, δημοτικά τραγούδια), λαογραφία κ.ά.
Συνοπτική περιγραφή
Σε πρώτη φάση (1η ώρα) ο
εκπαιδευτικός προβάλλει κεντρικά στον βιντεοπροβολέα ή στον διαδραστικό πίνακα
το υλικό «Η Επανάσταση του 1821, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις», που έχει ο
ίδιος επιλέξει από την ιστοσελίδα photodentro.edu.gr (http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9435).
Μαζί με τους μαθητές περιηγούνται
το χάρτη και συζητούν για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις που επισημαίνονται σε
αυτόν. Καθώς προβάλλει κάθε στρατιωτική επιχείρηση κατά χρονολογική σειρά
προκαλεί διερευνητική συζήτηση στην ολομέλεια, η οποία στόχο έχει να
ανακαλύψουν οι μαθητές το βαθμό γνώσεών τους σχετικά με τα συγκεκριμένα
γεγονότα.
Πιο συγκεκριμένα συζητούν σχετικά
με τον τόπο των επιχειρήσεων (στεριά, θάλασσα), τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του
(πεδιάδα, στενό πέρασμα, νησιά), τις πολεμικές τακτικές που ακολουθήθηκαν και
από τις δύο πλευρές, ποιοι πρωταγωνίστησαν, ποιες ήταν οι δυνάμεις και τα
πολεμικά μέσα των εμπολέμων, ποιο ήταν το αποτέλεσμα και ο απόηχος αυτών των
επιχειρήσεων.
Όπως θα διαπιστωθεί, πολλά από
αυτά τα ερωτήματα δεν θα μπορούν να απαντηθούν από τους μαθητές, και σε αυτό το
σημείο θα ανακοινωθεί στους μαθητές ποια θα είναι η εργασία τους: ανά ομάδες θα
αναλάβουν να αναζητήσουν αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουν στην
ολομέλεια με μορφή Παρουσίασης. Οι μαθητές παίρνουν στα χέρια τους τα φύλλα
εργασίας και στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες και συναποφασίζουν ποιες
επιχειρήσεις θα παρουσιάσουν. Συστήνεται οι επιχειρήσεις που θα επιλεγούν από
κάθε ομάδα να είναι σχετικές μεταξύ τους είτε γεωγραφικά, είτε χρονικά, είτε βάσει
κοινών χαρακτηριστικών. Το υπόλοιπο της ώρας οι ομάδες ξεκινούν την αναζήτηση
πληροφοριών. Η αναζήτηση αυτή μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά, γι’ αυτό και
επιβάλλεται η χρήση του Εργαστηρίου Πληροφορικής, ώστε κάθε ομάδα να έχει στη
διάθεσή της έναν Η/Υ. Άλλωστε, η χρήση Η/Υ απαιτείται και για την τελική μορφή
της εργασίας τους σε Πρόγραμμα Παρουσίασης.
Σε δεύτερη φάση (2η
ώρα) οι μαθητές, έχοντας πρόσβαση σε Η/Υ και στο διαδίκτυο, συνεχίζουν να αναζητούν
με βάση το Φύλλο Εργασίας τις πληροφορίες που απαιτούνται για την εκπόνηση της
εργασίας τους. Ο εκπαιδευτικός , διακριτικά παρών κατά την αναζήτηση
πληροφοριών, επιβλέπει τις ομάδες και παρεμβαίνει με συμβουλευτική διάθεση όταν
του ζητηθεί ή το κρίνει ο ίδιος απαραίτητο. Εφιστά την προσοχή των μαθητών στην
εγκυρότητα και αξιοπιστία των πηγών στις οποίες ανατρέχουν για να αντλήσουν το
υλικό τους. Σε περίπτωση δε που ο χρόνος δεν επαρκεί, ίσως χρειαστεί να
εργαστούν από κοινού τα μέλη της ομάδας ή κατά μόνας και εκτός σχολείου.
Σε τρίτη και τελευταία φάση (3η
ώρα) οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους. Εκπρόσωποι των
ομάδων- όπως αυτοί έχουν οριστεί από τους ίδιους τους μαθητές- αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν στην ολομέλεια,
με την υποστηρικτική χρήση Προγράμματος Παρουσίασης, τις εργασίες τους. Με την
ολοκλήρωση κάθε παρουσίασης, ο εκπαιδευτικός προωθεί και συντονίζει σύντομη
συζήτηση στην ολομέλεια για το υπό διερεύνηση από τις ομάδες θέμα. Η κάθε ομάδα
απαντά σε ερωτήσεις καθηγητή και συμμαθητών
και όλοι μαζί συζητούν για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων
στρατιωτικών επιχειρήσεων. Οι ομάδες μπορούν, επίσης, να μεταφέρουν στην
ολομέλεια τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την αναζήτηση του υλικού τους
και κατά τη δημιουργία της Παρουσίασής τους.
Λόγω του περιορισμένου χρόνου και
του αριθμού των στρατιωτικών επιχειρήσεων που θα πρέπει να παρουσιαστούν θα
έχει ήδη επισημανθεί από τον καθηγητή η ανάγκη σύντομης και συνοπτικής
παρουσίασης του κάθε θέματος. Οι μαθητές θα έχουν κατανοήσει την ανάγκη να
επιλέξουν προσεκτικά το υλικό που θα χρησιμοποιήσουν (χάρτες, εικόνες,
αποσπάσματα κειμένων, βίντεο), ώστε αυτό καίρια αλλά και σύντομα να ανταποκρίνεται
στο θέμα της εργασίας.
Η δημιουργία πολυμεσικών παρουσιάσεων από
τους μαθητές και η εξοικείωση με αυτές ενθαρρύνει τη χρήση πολλαπλών τρόπων
αναπαράστασης (ήχος, εικόνες, βίντεο) σε αντίθεση με την παραδοσιακή διδασκαλία
που χαρακτηρίζεται από το λογοκεντρισμό και την έμφαση που προσδίδει στο γραπτό
και τον προφορικό λόγο. Όταν οι μαθητές δημιουργούν μια παρουσίαση αναπτύσσουν
ικανότητες διαχείρισης έργου, δεξιότητες οργάνωσης και σχεδιασμού, δεξιότητες
έρευνας, δεξιότητες συλλογισμού και δεξιότητες παρουσίασης. Επιπλέον, η
δημιουργία από τους μαθητές μιας παρουσίασης, όσο αφορά ένα συγκεκριμένο θέμα
του αναλυτικού προγράμματος, επιτρέπει
στο διδάσκοντα να έχει άμεση πρόσβαση στις αντιλήψεις και τις
αναπαραστάσεις τους σχετικά με αυτό το θέμα, κατανοεί συνεπώς τι ξέρουν και τι
δεν ξέρουν σχετικά με αυτό. Μπορούν συνεπώς να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλείο
αξιολόγησης της γνώσης που έχει αποκτηθεί.
Η αξιολόγηση των ομάδων και
μαθητών θα γίνει μέσω παρατήρησης του τρόπου εργασίας τους και μελέτης του
τελικού προϊόντος.
Φύλλο εργασίας
1η και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9435.
τον
διαδραστικό χάρτη αποτύπωσης των σημαντικότερων στρατιωτικών επιχειρήσεων της
Επανάστασης του 1821.
Β)
Περιηγούμαστε τον χάρτη και προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Ποια
ήταν η χρονολογική σειρά των στρατιωτικών επιχειρήσεων;
2.
Πού
έλαβε χώρα η καθεμία;
3.
Ποιοι
πρωταγωνίστησαν;
4.
Ποιες
ήταν οι ιδιαίτερες γεωγραφικές-μορφολογικές/ άλλες συνθήκες;
5.
Ποια
πολεμική τακτική ακολουθήθηκε από κάθε πλευρά- ποια λάθη έγιναν;
6.
Ποιο
ήταν το αποτέλεσμα και ποιος ο αντίκτυπός της;
7.
Πώς
αποτυπώθηκε στη λαϊκή τέχνη/ στο λαϊκό πολιτισμό;
Γ)
Πιθανότατα διαπιστώνουμε ότι αγνοούμε αρκετές από τις πτυχές των γεγονότων στις
οποίες αναφέρονται τα παραπάνω ερωτήματα. Εργασία
μας, λοιπόν, είναι να τις αναζητήσουμε και να τις ανακαλύψουμε. Επειδή η
εργασία είναι ομαδική χωριζόμαστε σε ομάδες 3-4 ατόμων και αναλαμβάνουμε να
παρουσιάσουμε με την υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης 4-5 στρατιωτικές
επιχειρήσεις. Κάθε ομάδα ορίζει τον συντονιστή της, τον γραμματέα και τον
υπεύθυνο παρουσίασης της εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, δημοτικά τραγούδια, πίνακες, θρύλοι, βίντεο. Σημειώνεται
πως τα κείμενα που θα περιέχονται στην Παρουσίαση κάθε ομάδας πρέπει να είναι
σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών ή δευτερογενών πηγών.
Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και επιλέγουμε ευανάγνωστη
γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα πορίσματα της εργασίας μας θα
παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας
αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασιών από τους εκπροσώπους των ομάδων. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει
όλα τα μέλη της εκάστοτε ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις
που πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
ΣΤ) Ανάρτηση της εργασίας στο blog "Μάθημα Ιστορίας" https://filistor12.blogspot.com/
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος
προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά η κάθε ομάδα + 5 λεπτά για συζήτηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου