Τίτλος Εργασίας
Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-1913
Γνωστικό αντικείμενο ή γνωστικά αντικείμενα
Νεότερη Ιστορία
Τάξη στην οποία απευθύνεται
Γ’ Γυμνασίου
Χρονική
διάρκεια 3 διδακτικές ώρες
Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές:
·
να μελετήσουν τα κυριότερα πολιτικοστρατιωτικά
γεγονότα των Βαλκανικών Πολέμων (19192- 1913).
·
να εμπλουτίσουν τις ιστορικές και γεωγραφικές
τους γνώσεις.
·
να μελετήσουν βιογραφικά κείμενα που αναφέρονται
στα συγκεκριμένα γεγονότα ή τις ιστορικές προσωπικότητες που πρωταγωνίστησαν σε
αυτά.
·
να μελετήσουν χάρτες, εικόνες, σχεδιαγράμματα,
φωτογραφίες, πίνακες, πορτραίτα.
·
να αναπτύξουν
δεξιότητες κριτικής αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο και διαχείρισής
τους, ώστε να είναι σε θέση να εντοπίζουν, να επιλέγουν κριτικά και να
αξιοποιούν τα στοιχεία που εντοπίζουν, να ασκηθούν στη χρήση υπερκειμενικών
στοιχείων (υπερσυνδέσμων) για τη συλλογή πληροφοριών.
·
κάθε ομάδα να παρουσιάσει σε Πρόγραμμα
Παρουσίασης τα σημαντικότερα γεγονότα των Βαλκανικών Πολέμων χρησιμοποιώντας
χάρτες, φωτογραφίες, πίνακες, απομνημονεύματα, βιογραφίες πρωταγωνιστών.
·
να ασκηθούν στη συνεργατική συζήτηση/διερεύνηση και παραγωγή λόγου, αξιοποιώντας το Πρόγραμμα
Παρουσίασης.
·
να εξοικειωθούν με την προφορική ανακοίνωση στην
ολομέλεια με την ταυτόχρονη υποστηρικτική χρήση ενός κειμένου στο Πρόγραμμα Παρουσίασης.
Διαθεματικές Προεκτάσεις: γεωγραφία Βαλκανίων,
λογοτεχνία (βιογραφίες, απομνημονεύματα), χαρτογράφηση, κ.ά.
Συνοπτική περιγραφή
Σε πρώτη φάση (1η ώρα) ο
εκπαιδευτικός προβάλλει κεντρικά στον βιντεοπροβολέα ή στον διαδραστικό πίνακα
το υλικό «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι
διεκδικήσεις και τα οφέλη των Βαλκανικών Κρατών», που έχει ο ίδιος επιλέξει από
την ιστοσελίδα photodentro.edu.gr (http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478).
Μαζί με τους μαθητές περιηγούνται
το χάρτη , συζητούν για τις εδαφικές διεκδικήσεις τριών εκ των βαλκάνιων
συμμάχων και της Ρουμανίας έναντι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και εντοπίζουν
τα τελικά σύνορα. Καθώς προβάλλει τις διεκδικήσεις των συμμάχων o εκπαιδευτικός
προκαλεί συζήτηση στην ολομέλεια, η οποία στόχο έχει να επισημάνουν τις
συμπτώσεις αυτών των διεκδικήσεων και να αναρωτηθούν για τις επιπτώσεις τους
στις σχέσεις των βαλκανικών κρατών μεταξύ τους.
Πιο συγκεκριμένα συζητούν σχετικά
με τις περιοχές των διεκδικήσεων, τους λόγους
για τους οποίους τις διεκδικούν, τις επιπτώσεις που έχουν αυτές στις μεταξύ
τους σχέσεις, την εξέλιξη των πολεμικών επιχειρήσεων, τις διπλωματικές
διεργασίες και την τελική χάραξη των συνόρων.
Σε αυτό το σημείο θα ανακοινωθεί
στους μαθητές ποια θα είναι η εργασία τους: ανά ομάδες θα αναλάβουν να
αναζητήσουν αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουν στην ολομέλεια με
μορφή Παρουσίασης. Οι μαθητές ενημερώνονται για το περιεχόμενο του κάθε φύλλου
εργασίας, χωρίζονται σε ομάδες και συναποφασίζουν ποιο θέμα θα διαπραγματευθούν.
Στη συνέχεια παίρνουν το ανάλογο φύλλο εργασίας. Το υπόλοιπο της ώρας οι ομάδες
ξεκινούν την αναζήτηση πληροφοριών. Η αναζήτηση αυτή θα γίνει ηλεκτρονικά, γι’
αυτό και επιβάλλεται η χρήση του Εργαστηρίου Πληροφορικής, ώστε κάθε ομάδα να
έχει στη διάθεσή της έναν Η/Υ. Άλλωστε, η χρήση Η/Υ απαιτείται και για την
τελική μορφή της εργασίας τους σε Πρόγραμμα Παρουσίασης.
Σε δεύτερη φάση (2η
ώρα) οι μαθητές, έχοντας πρόσβαση σε Η/Υ και στο διαδίκτυο, συνεχίζουν να
αναζητούν με βάση το Φύλλο Εργασίας της ομάδας τους τις πληροφορίες που
απαιτούνται για την εκπόνηση της εργασίας τους. Ο εκπαιδευτικός, διακριτικά
παρών κατά την αναζήτηση πληροφοριών, επιβλέπει τις ομάδες και παρεμβαίνει με
συμβουλευτική διάθεση όταν του ζητηθεί ή το κρίνει ο ίδιος απαραίτητο. Εφιστά
την προσοχή των μαθητών στην εγκυρότητα και αξιοπιστία των πηγών στις οποίες
ανατρέχουν για να αντλήσουν το υλικό τους. Σε περίπτωση δε που ο χρόνος δεν
επαρκεί, ίσως χρειαστεί να εργαστούν από κοινού τα μέλη της ομάδας ή κατά μόνας
και εκτός σχολείου.
Σε τρίτη και τελευταία φάση (3η
ώρα) οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους. Εκπρόσωποι των
ομάδων- όπως αυτοί έχουν οριστεί από τους ίδιους τους μαθητές- αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν στην ολομέλεια,
με την υποστηρικτική χρήση Προγράμματος Παρουσίασης, τις εργασίες τους. Με την
ολοκλήρωση κάθε παρουσίασης, ο εκπαιδευτικός προωθεί και συντονίζει σύντομη
συζήτηση στην ολομέλεια για το υπό διερεύνηση από τις ομάδες θέμα. Η κάθε ομάδα
απαντά σε ερωτήσεις καθηγητή και συμμαθητών. Οι ομάδες μπορούν, επίσης, να
μεταφέρουν στην ολομέλεια τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την αναζήτηση
του υλικού τους και κατά τη δημιουργία της Παρουσίασής τους.
Λόγω του περιορισμένου χρόνου και
του όγκου των γεγονότων που θα πρέπει να παρουσιαστούν θα έχει ήδη επισημανθεί
από τον καθηγητή η ανάγκη σύντομης και συνοπτικής παρουσίασης του κάθε θέματος.
Οι μαθητές θα έχουν κατανοήσει την ανάγκη να επιλέξουν προσεκτικά το υλικό που
θα χρησιμοποιήσουν (χάρτες, εικόνες, αποσπάσματα κειμένων, βίντεο), ώστε αυτό
καίρια αλλά και σύντομα να ανταποκρίνεται στο θέμα της εργασίας.
Η δημιουργία
πολυμεσικών παρουσιάσεων από τους μαθητές και η εξοικείωση με αυτές ενθαρρύνει
τη χρήση πολλαπλών τρόπων αναπαράστασης (ήχος, εικόνες, βίντεο) σε αντίθεση με την παραδοσιακή διδασκαλία που
χαρακτηρίζεται από το λογοκεντρισμό και την έμφαση που προσδίδει στο γραπτό και
τον προφορικό λόγο. Όταν οι μαθητές δημιουργούν μια παρουσίαση αναπτύσσουν
ικανότητες διαχείρισης έργου, δεξιότητες οργάνωσης και σχεδιασμού, δεξιότητες
έρευνας, δεξιότητες συλλογισμού και δεξιότητες παρουσίασης. Επιπλέον, η
δημιουργία από τους μαθητές μιας παρουσίασης, όσον αφορά ένα συγκεκριμένο θέμα
του αναλυτικού προγράμματος, επιτρέπει
στο διδάσκοντα να έχει άμεση πρόσβαση στις αντιλήψεις και τις
αναπαραστάσεις τους σχετικά με αυτό το θέμα, κατανοεί συνεπώς τι ξέρουν και τι
δεν ξέρουν σχετικά με αυτό. Μπορούν συνεπώς να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλείο
αξιολόγησης της γνώσης που έχει αποκτηθεί.
Η αξιολόγηση των ομάδων και μαθητών θα γίνει μέσω παρατήρησης του
τρόπου εργασίας τους και μελέτης του τελικού προϊόντος.
Φύλλο εργασίας
Ομάδα Α
(Οι
εδαφικές διεκδικήσεις)
1η
και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών»
Β)
Περιηγούμαστε τον χάρτη και προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Ποιες
ήταν οι εδαφικές διεκδικήσεις των συμμάχων Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας,
Μαυροβουνίου, αλλά και της Ρουμανίας πριν από την έκρηξη των βαλκανικών πολέων;
(για το Μαυροβούνιο θα πρέπει να αναζητήσετε πρόσθετο υλικό σε άλλες πηγές
πληροφόρησης)
2.
Πού
στήριζε η κάθε χώρα αυτές της τις διεκδικήσεις; Ποια εθνικά, οικονομικά,
πολιτικά και στρατιωτικά συμφέροντα εξυπηρετούσαν;
Γ)
Εργασία μας είναι να αναζητήσουμε αυτές
τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την υποστήριξη Προγράμματος
Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες πηγές τις πληροφορίες που
χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της, τον γραμματέα και τον
υπεύθυνο παρουσίασης της εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό
προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών
ή δευτερογενών πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και
επιλέγουμε ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα
πορίσματα της εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα
είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που
πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά +
5 λεπτά για συζήτηση
Φύλλο εργασίας
Ομάδα Β
(Ο
Α’ Βαλκανικός Πόλεμος- Η Συνθήκη του Λονδίνου 1913)
1η
και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών» , καθώς και την https://www.scribd.com/document/ (αναζήτηση για «ΓΕΣ
Βαλκανικοί Πόλεμοι»).
Β)
Περιηγούμαστε τον χάρτη και το αρχείο του ΓΕΣ και προσπαθούμε να απαντήσουμε
στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Ποιες
ήταν η στρατιωτική δύναμη των εμπολέμων;
2.
Ποιες
ήταν οι κινήσεις τους κατά τη διάρκεια του Α’ Βαλκανικού Πολέμου; (συνοπτική
παρουσίαση)
3.
Να
αναφέρετε δύο- τρεις κορυφαίες για τον ελληνικό στρατό στιγμές του Α’
Βαλκανικού Πολέμου.
Γ) Εργασία
μας είναι να αναζητήσουμε αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την
υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες
πηγές τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της,
τον γραμματέα και τον υπεύθυνο παρουσίασης της
εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό
προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών
ή δευτερογενών πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και
επιλέγουμε ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα
πορίσματα της εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα
είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που
πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά +
5 λεπτά για συζήτηση
Φύλλο εργασίας
Ομάδα Γ
(Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης 1912)
1η και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών», καθώς και την http://www.kathimerini.gr/816021/gallery/epikairothta/ereynes/h-ellada-stoys-valkanikoys-polemoys
(Η Ελλάδα στους βαλκανικούς πολέμους, εφημ. Καθημερινή).
Β)
Αναζητούμε πληροφορίες στην ιστοσελίδα http://www.armynow.net (αναζήτηση «απελευθέρωση Θεσσαλονίκης» ) και σε
άλλες, σχετικές με το θέμα, και προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα
ερωτήματα:
1.
Τι
προηγήθηκε της παράδοσης της πόλης στον ελληνικό στρατό;
2.
Κάτω
από ποιες συνθήκες έγινε η παράδοσή της στον αρχιστράτηγο Κωνσταντίνο;
3.
Ποια
ήταν η στάση του βουλγαρικού στρατού;
4.
Πώς
έγινε η είσοδος του ελληνικού στρατού στην πόλη και ποια ήταν η αντίδραση των
κατοίκων της;
Γ) Εργασία
μας είναι να αναζητήσουμε αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την
υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες
πηγές τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της,
τον γραμματέα και τον υπεύθυνο παρουσίασης της
εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό
προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών
ή δευτερογενών πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και
επιλέγουμε ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα
πορίσματα της εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα
είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που
πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος προφορικής παρουσίασης: 5
λεπτά + 5 λεπτά για συζήτηση.
Φύλλο Εργασίας
Ομάδα Δ
(Ο
Β’ Βαλκανικός Πόλεμος)
1η
και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών» , καθώς και τις https://www.scribd.com/document/ (αναζήτηση για «ΓΕΣ
Βαλκανικοί Πόλεμοι»),
http://www.kathimerini.gr/816021/gallery/epikairothta/ereynes/h-ellada-stoys-valkanikoys-polemoys
(Η Ελλάδα στους βαλκανικούς πολέμους, εφημ. Καθημερινή).
Β)
Περιηγούμαστε τον χάρτη και το αρχείο του ΓΕΣ και προσπαθούμε να απαντήσουμε
στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Κάτω
από ποιες συνθήκες ξεκίνησε ο Β΄ Βαλκανικός Πόλεμος;
2.
Ποιες
ήταν οι κινήσεις των εμπολέμων κατά τη διάρκεια του Β’ Βαλκανικού Πολέμου; (συνοπτική
παρουσίαση)
3.
Να
αναφέρετε δύο- τρεις κορυφαίες για τον ελληνικό στρατό στιγμές του Β’
Βαλκανικού Πολέμου.
Γ) Εργασία
μας είναι να αναζητήσουμε αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την
υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες
πηγές τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της,
τον γραμματέα και τον υπεύθυνο παρουσίασης της
εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό
προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών
ή δευτερογενών πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και
επιλέγουμε ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα
πορίσματα της εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα
είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που
πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος
προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά + 5 λεπτά για συζήτηση
Φύλλο Εργασίας
Ομάδα E
(H Συνθήκη
του Βουκουρεστίου 1913)
1η
και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών» , καθώς και την συνθήκη του
Βουκουρεστίου στη διεύθυνση http://www.geetha.mil.gr/media/Thesmika_Keimena/GEETHA/diethnh/2%20SYNTHIKI%20EIRHNHS%20VOUKOURESTIOU.pdf
και τα άρθρα
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=491585,
http://www.kathimerini.gr/816021/gallery/epikairothta/ereynes/h-ellada-stoys-valkanikoys-polemoys
Β)
Περιηγούμαστε τον χάρτη , μελετούμε το αρχείο του ΓΕΕΘΑ και το άρθρο και
προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Ποιο
ήταν το περιεχόμενο της Συνθήκης του Βουκουρεστίου;
2.
Πώς
την κρίνετε;
3.
Ποιος
ήταν ο αντίκτυπος της σε βαλκανικό αλλά και διεθνές επίπεδο;
Γ) Εργασία
μας είναι να αναζητήσουμε αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την
υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες
πηγές τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της,
τον γραμματέα και τον υπεύθυνο παρουσίασης της
εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών ή δευτερογενών
πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και επιλέγουμε
ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα πορίσματα της
εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα είναι δηλαδή όλη
η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που πιθανότατα
θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος
προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά + 5 λεπτά για συζήτηση
Φύλλο Εργασίας
Ομάδα ΣΤ
(Οι
Πρωταγωνιστές των Βαλκανικών Πολέμων)
1η
και 2η ώρα:
Α)Αναζητούμε
στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9478
τον
διαδραστικό χάρτη «Βαλκανικοί Πόλεμοι: Οι διεκδικήσεις και τα οφέλη των
Βαλκανικών Κρατών» .
Β)
Αναζητούμε πληροφορίες για τους στρατιωτικούς και πολιτικούς πρωταγωνιστές των
βαλκανικών πολέμων και προσπαθούμε να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1.
Ποιοι διαχειρίστηκαν τα στρατιωτικά και διπλωματικά
ζητήματα των εμπολέμων κατά τους βαλκανικούς πολέμους; (σύντομη παρουσίαση)
2.
Ποιες
πιστεύετε πως ήταν οι σημαντικότερες επιτυχίες και λάθη τους; (συνοπτική
παρουσίαση)
Γ) Εργασία
μας είναι να αναζητήσουμε αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουμε με την
υποστήριξη Προγράμματος Παρουσίασης. Εννοείται πως αναζητούμε και σε άλλες
πηγές τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε. Η ομάδα ορίζει τον συντονιστή της,
τον γραμματέα και τον υπεύθυνο παρουσίασης της
εργασίας.
Δ) Οι άξονες της
εργασίας είναι αυτοί που έχουν ήδη τεθεί από τα παραπάνω ερωτήματα (Β). Ως προς το υλικό που θα μπορούσε να
χρησιμοποιηθεί στην παρουσίαση, προτείνονται τα ακόλουθα: χάρτες, εικόνες, πορτραίτα, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, βιογραφίες,
απομνημονεύματα, πίνακες,, βίντεο. Σημειώνεται πως τα κείμενα που θα
περιέχονται στην Παρουσίαση πρέπει να είναι σύντομα και συνοπτικά. Αποφεύγουμε
το συνεχές κείμενο, με εξαίρεση- υπό
προϋποθέσεις- τα αποσπάσματα πρωτογενών
ή δευτερογενών πηγών. Επίσης, αποφεύγουμε τα ζωηρά χρώματα στο φόντο και
επιλέγουμε ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Τέλος, θυμόμαστε πως κάποια από τα
πορίσματα της εργασίας μας θα παρουσιαστούν προφορικά στην ολομέλεια, δε θα
είναι δηλαδή όλη η παρουσίασή μας αποτυπωμένη σε κείμενο στην Παρουσίασή μας.
3η
ώρα:
Ε) Παρουσίαση
εργασίας από τον εκπρόσωπο της ομάδας. Κατά τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλα
τα μέλη της ομάδας έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις που
πιθανότατα θα τους απευθύνουν οι συμμαθητές τους.
Χρόνος
ομαδικής εργασίας: 45 λεπτά.
Χρόνος
προφορικής παρουσίασης: 5 λεπτά + 5 λεπτά για συζήτηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου